..\..\

ANDROID - kontrolki

Poniżej znajduje się tabelka z podstawowymi kontrolkami do aplikacji na Androida

Tekst w kolorze podstawowym Tekst w kolorze wtórnym Tekst w kolorze sukcesu Tekst w kolorze niebezpieczeństwa Tekst w kolorze ostrzeżenia Tekst w kolorze informacji Tekst w kolorze jasnym na ciemnym tle Tekst w kolorze ciemnym Tekst w kolorze stłumionym
<
Kontrolka Właściwości Możliwe wartości Opis wartości Opis
<LinearLayout> android: layout_width "match_parent" Szerokość elementu zostanie dopasowana do szerokości jego rodzica, element zajmie całą dostępną szerokość w swoim kontenerze. podstawowy sposób układania kontrolek
android: layout_height "match_parent" Wysokość elementu zostanie dopasowana do wysokości jego rodzica, element zajmie całą dostępną wysokość w swoim kontenerze.
android: orientation "vertical" Elementy podrzędne zostaną ułożone w pionowej kolejności, jeden pod drugim
app: layout_constraintEnd_toEndOf "parent" Zakotwiczenie, do sprawdzenia czy jest to potrzebne
app: layout_constraintStart_toStartOf "parent"Zakotwiczenie, do sprawdzenia czy jest to potrzebne
app: layout_constraintTop_toTopOf "parent" Zakotwiczenie, do sprawdzenia czy jest to potrzebne
<TextView> android: id "@+id/editTextPowtorzHaslo" Jest to przykładowy identyfikator, który można użyć, aby odwoływać się do tego konkretnego elementu programowo w kodzie aplikacji.
findViewById(R.id.editTextPowtorzHaslo);
Pole wyświetlające text (label)
android: layout_width "match_parent" Szerokość elementu zostanie dopasowana do szerokości jego rodzica, element zajmie całą dostępną szerokość w swoim kontenerze.
android: layout_height "40dp" wysokość elementu będzie wynosić 40 dp (density-independent pixels). Jednostka dp jest jednostką zalecaną w Androidzie do określania rozmiarów elementów interfejsu użytkownika, ponieważ jest to jednostka niezależna od gęstości pikseli ekranu, co pozwala zachować spójność rozmiarów na różnych urządzeniach.
android: background "#009688" Kolor tła jest ustawiony na #009688, który jest zapisem koloru w formacie szesnastkowym.
"@color/white" Kolor tła jest ustawiony z użyciem zasobu koloru o nazwie white. @color/white odnosi się do koloru zdefiniowanego w pliku zasobów colors.xml.
android: text "podaj haslo:" Wyświetlany tekst
android: textColor "#A5A5A5" Kolor tekstu jest ustawiony na #A5A5A5, który jest reprezentacją koloru w formacie szesnastkowym
"@color/white" Kolor tekstu jest ustawiony z użyciem zasobu koloru o nazwie white. @color/white odnosi się do koloru zdefiniowanego w pliku zasobów colors.xml.
android: textSize "30sp" Rozmiar tekstu jest ustawiony na 30 sp. Jednostka sp (scale-independent pixels) jest jednostką rekomendowaną do określania rozmiaru tekstu w Androidzie, ponieważ uwzględnia zarówno rozdzielczość ekranu, jak i preferencje użytkownika dotyczące wielkości tekstu.
<EditText> android: id "@+id/editTextPowtorzHaslo" Jest to przykładowy identyfikator, który można użyć, aby odwoływać się do tego konkretnego elementu programowo w kodzie aplikacji.
findViewById(R.id.editTextPowtorzHaslo);
Pole do edycji teksty (TextBox)
android: layout_width "match_parent" Szerokość elementu zostanie dopasowana do szerokości jego rodzica, element zajmie całą dostępną szerokość w swoim kontenerze.
android: layout_height "40dp" wysokość elementu będzie wynosić 40 dp (density-independent pixels). Jednostka dp jest jednostką zalecaną w Androidzie do określania rozmiarów elementów interfejsu użytkownika, ponieważ jest to jednostka niezależna od gęstości pikseli ekranu, co pozwala zachować spójność rozmiarów na różnych urządzeniach.
android: ems "2" Wartość 2 oznacza, że szerokość pola tekstowego (EditText) będzie dostosowana do zawartości dwóch znaków tekstu. Jednostka "ems" odnosi się do szerokości znaku "M" w bieżącym czcionkowaniu i jest wykorzystywana do określenia szerokości pola tekstowego w zależności od liczby znaków.
android: inputType "textPassword" Używany w elemencie interfejsu użytkownika EditText w Androidzie, aby określić, że zawartość tego pola tekstowego ma być traktowana jako hasło. Wprowadzane dane będą ukrywane i wyświetlane zwykle jako kropki lub gwiazdki, zamiast wyświetlać faktyczną wprowadzaną wartość.
<Button> android: id "@+id/editTextPowtorzHaslo" Jest to przykładowy identyfikator, który można użyć, aby odwoływać się do tego konkretnego elementu programowo w kodzie aplikacji.
findViewById(R.id.editTextPowtorzHaslo);
Pole do edycji teksty (TextBox)
android: layout_width "match_parent" Szerokość elementu zostanie dopasowana do szerokości jego rodzica, element zajmie całą dostępną szerokość w swoim kontenerze.
android: layout_height "40dp" wysokość elementu będzie wynosić 40 dp (density-independent pixels). Jednostka dp jest jednostką zalecaną w Androidzie do określania rozmiarów elementów interfejsu użytkownika, ponieważ jest to jednostka niezależna od gęstości pikseli ekranu, co pozwala zachować spójność rozmiarów na różnych urządzeniach.
android: text "Zatwiedz" Wyświetlany tekst
android: layout_gravity "center_horizontal" Używany w kontekście elementów interfejsu, takich jak TextView, Button, EditText, itp., aby ustawić ich położenie w obrębie ich kontenera wzdłuż osi poziomej. W przypadku wartości "center_horizontal", elementy interfejsu użytkownika zostaną wyśrodkowane w kontenerze wzdłuż osi poziomej, czyli zostaną ustawione dokładnie na środku poziomo wewnątrz swojego kontenera.
android: onClick "zatwierdzClick" Używany w pliku XML interfejsu użytkownika w Androidzie, aby powiązać określoną metodę obsługi zdarzeń kliknięcia (ang. click event) z elementem interfejsu użytkownika, takim jak przycisk (Button).
android: contentDescription "Zatwiedz" Używany w elementach interfejsu użytkownika w Androidzie, takich jak przyciski (Button), obrazy (ImageView), czy inne widoki, aby dostarczyć opis treści elementu, który może być używany przez system operacyjny do dostarczania informacji użytkownikowi niepełnosprawnemu w przypadku, gdy element nie jest w pełni dostępny wizualnie (np. w trybie dla osób niewidomych lub w przypadku korzystania z funkcji czytnika ekranowego).